برنامه آموزشي كمربند آبي ( گوپ 4 و 3 )
( مدت آموزش حد اقل شش ماه )
تئوري نيرو ( 2 )
نيروي عكس العمل
همچنان كه قانون نيوتن بيان مي كند ، هر نيرويي داراي عكس العملي مساوي با آن و در خلاف جهت مي باشد . در واقع وقتي كه شما به جايي يا چيزي ضربه مي زنيد ، نيروي به همان اندازه نيز بر بدن شما وارد مي شود .
البته نيروي عكس العمل در هنر رزمي تكواندو مفهوم ديگري هم دارد . نيروي عكس العمل در تكنيك هاي تكواندو به نيرويي گفته مي شود كه از حركت اعضاي ديگر بدن براي افزايش نيروي تكنيك به دست مي آيد . براي مثال وقتي كه با دست راست مشت مي زنيد ، دست چپ را هم زمان به عقب مي كشيد و اين حركت باعث تقويت و افزايش نيروي مشت شما مي شود .
عكس العمل در تكنيك ها داراي انواع مختلفي است كه عبارتند از :
1- عكس العمل كمكي : مانند مثال فوق از حركت اعضاي ديگر به دست مي آيد .
2- عكس العمل وزني : مطابق قانون نيوتن با حركت وزن بدن به سوي هدف باعث افزايش نيروي تكنيك مي شود .
3- عكس العمل پرتابي : از پرتاب عضو ضربه زننده به سوي هدف به دست مي آيد . مانند تكنيك هاي سون نال يا دونگ جوموك .
4- عكس العمل چرخشي : با چرخاندن تكنيك در مسير خود به سوي هدف مي توان نيروي آن را افزايش داد .ضمنا با چرخش محور بدن و حركت تمامي بدن نيز مي توان با افزايش جرم ، نيروي تكنيك را زيادتر كرد . اين نوع عكس العمل مانند شيار هاي موجود در لوله سلاح هاي گرم باعث ايجاد شتاب و نيروي بيشتر مي گردد.
5- عكس العمل كششي : در اين نوع از عكس العمل ها با كشش عضو ضربه زننده نيروي آن را افزايش مي دهند . مانند نريو چاگي ها .
6- عكس العمل زاويه اي : اين عكس العمل ها مانند پانده دوليو چاگي از باز شدن زاويه هاي بدن براي بيشتر شدن نيروي تكنيك استفاده مي كند .
توجه داشته باشيد كه در هر تكنيك از چند نوع عكس العمل استفاده مي شود تا از مجموع اين نيروها بتوان به حداكثر نيروي ممكن دست يافت .
تنفس
در هر رشته ورزشي و هنگام انجام هر حركت روش ويژه اي براي نفس كشيدن وجود دارد . اين عمل با باز و بسته شده قفسه سينه انجام ميگيرد . اگرچه تنفس يك عمل اتوماتيك و غير ارادي بدن است ، ولي مي توان آن را كنترل كرد . در واقع تنفس يكي از اعمال حياتي بدن است كه قابليت كنترل و آموزش دارد . اجراي تنفس در تكنيك هاي تكواندو تنها براي تامين اكسيژن مورد نياز بدن نيست ، بلكه بر عوامل فيزيكي از قبيل سرعت ، انعطاف و قدرت هم تاثير دارد . در تجزيه و تحليل عمل تنفس و اثر آن بر بدن مي توان گفت كه عمل دم ( نفس كشيدن ) باعث انقباض و سفتي عضلات مي شود و بر عكس بازدم ( بيرون دادن نفس ) سبب آزاد شدن يا انبساط عضلات و كاهش فشار روحي - رواني مي گردد . بنابرين در اجراي تكنيك ها ابتدا نفس كشيده و در خلال اجري تكنيك آهسته نفس را بيرون مي دهيم و درست در لحظه تماس تكنيك با هدف ، تنفس را به يكباره قطع مي كنيم . رها كردن نفس در حين اجراي تكنيك باعث شل شدن عضلات و حركت آسان و سريع آنها مي شود و نگه داشتن نفس در لحظه تماس باعث سفت شدن عضلات شده ، قدرت تكنيك را افزايش مي دهد .از طرف ديگر حبس نفس كه باعث سفتي عضلات مي شود ، بدن را در حالت انقباض قرار داده و تاثير ضربه اي را كه به بدن اصابت كند ،كاهش مي دهد .
كي هاپ كه فرياد كشيدن يا تركيب تنفس و صدا در حين نفس كشيدن است نيز تاثير خوبي بر روند افزايش انقباض عضلاني و در نتيجه نيروي تكنيك دارد . اگر چه روش تنفس در تكنيك روشن است ، ولي در مورد ميزان هوايي كه بايد در لحظه قطع تنفس در بدن باقي بماند ، اختلاف نظر وجود دارد . استادان مختلف اين مقدار را بين يك سوم تا يك پنجم پيشنهاد كرده اند. در هر حال همه استادان و كارشناسان تكواندو اهميت تنفس در اجراي تكنيك را تاييد مي كنند .
تمركز
تمركز يعني گردآوري . تمركز در تكواندو در چند زمينه انجام مي شود . تمركز روحيه ، فكر و نيرو عواملي هستند كه بايد در اجراي تكنيك به آنها توجه داشت . اگر هنرجو از نظر روحي در شرايط مناسبي نباشد ، يا فكري آشفته داشته باشد و يا اينكه نتواند نيروي خود را در حهت و نقطه مشخص و ثابتي متمركز نمايد ، تكنيك وي تاثيري خوب نخواهد داشت و نتيجه لازم به دست نخواهد آمد .
در زمان تمرين تكنيك ها و نيز اجراي آنها با خود باوري و تمركز فكر بر زواياي گوناگون و نكات فني و بالاخره متمركز كردن حداكثر نيروي فيزيكي در عضو ضربه زننده و در كوچكترين نقطه ممكن ، ميتوان نتايج شگفت انگيزي از اين تركيب را به دست آورد .
فرم ( پوم سه )
فرم ها تركيب تكنيك هاي تكواندو است كه بر اساس اصول منتطقي مبارزه طراحي شده اند . فرم هاي تكواندو داراي استاندارد مي باشند و در همه جاي جهان به يك شكل تمرين مي شوند . اگرچه تكنيك ها در اين استاندارد يكسان هستند ، ولي براي تشويق ابتكار و نوآوري ، روش اجراي تكنيك ها تقريبا آزاد گذاشته شده تا هر استاد و كارشناس بتواند بر اساس تجربيات خود ، ابتكار عمل به خرج داده ، روش هاي نويني را اجرا كند . اين ابتكارات در واقع سازنده آينده هنر رزمي هستند و به همين جهت است كه مي گويند تكواندو يك ورزش زنده است . تكواندو در خلال قرون و اعصار پيشرفت و تغيير كرده و هر از گاهي شاهد تفييرات جزيي در روش ها و تكنيك ها هستيم .
ت گوك پوم سه و فلسفه آن
اصلي ترين پوم سه در تكواندو " ت گوك" است كه ضمن بيان فلسفه شرق آسيا ، سرچشمه زندگي ، جهان و ابديت را هم بيان مي كند. " ت " به معني بزرگي و " گوك " به معناي ازليت و ابديت است .ت گوك شكل خاصي ندارد ، آغاز و پاياني هم ندارد. با اين وجود همه چيز از ت گوك ريشه و سرچشمه مي گيرد . به عبارت ديگر ت گوك دربرگيرنده
همه چيز است.
ت گوك بيانگر آراء و نظرات كتاب " جويوك " يا "يي چينگ " ( كتاب تقديرات ) است . اين كتاب يكي از كتاب هاي بزرگ و مرجع در فلسفه شرق دور است .از ت گوك هشت شاخه ( پال گه ) سرچشمه مي گيرند و هر يك از آنها به هشت شاخه ديگرتقسيم مي شود . هر يك از اين شاخه هاي اصلي و فرعي داراي شخصيت و شناسه است . از تركيب هشت شاخه اصلي و 64 شاخه فرعي نماي كلي جهان و زندگي ايجاد مي گردد .
پوم سه هاي ت گوك يك تا هشت بر مبناي هشت شاخه اصلي طراحي شده اند . نماي مسير حركت ت گوك ها نيز كه داراي هشت جهت مي باشد ، سمبل اين هشت شاخه هستند .نكته فني در پوم سه هاي ت گوك اجراي دقيق سرعت ، تنفس ، قدرت و حركت دادن تمام وزن بدن در تكنيك هاي سرعتي مي باشد . ت گوك پوم سه بر اساس تغييرات جديد در مفهوم ورزشي هنر رزمي تكواندو و مطابق با استاندارد هاي آموزشي نوين طراحي شده اند . در طراحي تكنيك ها تلاش شده ميزان سختي با ميزان آموزش و آمادگي فني هنرجويان هماهنگ باشد تا گروه هاي بيشتري از مردم بتوانند با تمرين اين ورزش رزمي مهيج روح و فكر خود را بارور نمايند .
جدول مشخصات فرم هاي ت گوك پوم سه
|
محل كي هاپ |
تعداد شماره |
تعداد تكنيك ها |
سمبل |
معني |
نام شاخه |
نام فرم |
|
18 |
18 |
20 |
آسمان |
خالق ، قدرت |
كن |
ت گوك ايل جانگ |
|
18 |
18 |
23 |
درياچه |
شادي ، خوشخالي |
ت |
ت گوك يي چانگ |
|
20 |
20 |
34 |
آتش |
وفاداري ، نورافشاني |
ري |
ت گوك سام جانگ |
|
20 |
20 |
29 |
رعد |
تحريك به حركت كردن |
جين |
ت گوك سا جانگ |
|
20 |
20 |
32 |
باد |
مهرباني ، نفوذ |
سون |
ت گوك ا ُ جانگ |
|
12 |
19 |
33 |
آب |
عمق ، خطر |
گام |
ت گوك يوك جانگ |
|
25 |
25 |
33 |
كوه |
آرامش ، استراحت |
گان |
ت گوك چيل جانگ |
|
3 ،19 ٍ |
27 |
36 |
زمين |
فداكاري ، تصميم گيري |
گون |
ت گوك پال چانگ |
ت گوك ايل جانگ ( 1 )
ت گوك يك در بر گيرنده " كن " مي باشد كه اصلي ترين شاخه است .كن نشانه آسمان و نور است . آسمان باران ميدهد و خورشيد جهان گستر نور مي افشاند . اين دو يعني آب و انرزي خورشيدي مهمترين عوامل زندگي و آغاز همه چيز بر روي كره زمين هستند . كن را مي توان با اژدهايي كه از زمين به آسمان رفته مقايسه نمود . در تجزيه و تحليل اين فرم مي شود گفت كه با بارش باران آغاز و با تابش نور تمام مي گردد.
در طراحي اين پوم سه سعي شده با قرار دادن تعداد زيادي آپ سوگي اجراي آن را براي هنرجويان تازه كار آسان كنند . در ت گوك ايل جانگ جيروگي به مشت وسط محدود شده و سه دفاع اصلي به همراه تكنيك پايه آپ چاگي نيز در اين فرم گنجانده شده اند .
ت گوك يي جانگ ( 2 )
ت گوك دو مجموعه اي از تكنيك هاست كه بيانگر " ت " از هشت شاخه مي باشد . ت به معني شادي و نشاط است . شادي حالتي است كه شخص احساس آرامش و سبكي كرده ظاهري موقر و آرام دارد . به همين دليل بايد اين پوم سه را ملايمت و قدرت اجرا نمود .
اين فرم با آره ماكي آغاز و با جيروگي ، آپ چاگي و اولگول ماكي ادامه پيدا ميكند . درطراحي اين پوم سه تكنيك جديدي قرار نداده اند تا هنرجو با روحيه بيشتر و بهتري به فراگيري تكنيك هاي پايه و اساسي بپردازد .
ت گوك سام جانگ ( 3 )
ت گوك سه در برگيرنده " ري " از هشت شاخه و سمبل آتش و خورشيد است . آتش به انسان نور ، گرما و اميد مي دهد و باعث تمايز او از حيوانات است ، زيرا كه انسان كاربرد آن را مي شناسد . ت گوك سه بايد با شور و هيجان اجرا گردد .
حركات اين فرم بر اساس آپ چاگي ، آره ماكي ، جيروگي و جه بي پوم موك چيگي طرا حي شده اند . تحرك دست ها ، پاها و تنه به طور كامل در دفاع ها به كار مي روند تا سرعت ، قدرت و كارآيي لازم برسند .
ت گوك سا جانگ ( 4 )
ت گوك چهار داراي تكنيك هايي است كه نمايانگر " جين " از هشت شاخه مي باشند .جين نشانه رعد و برق است . رعد و برق باعث ترس و وحشت مي شوند و بايد آموخت كه حتي در زمان ترس و هراس بايد آرام و شجاعانه عمل كرد . جين محرك انسان به حركت است . بنابرين بايد اين فرم را با قدرت و تحرك خوب اجرا نمود .
تكنيك هاي اين فرم عبارتند از : سون نال ماكي ، چيروگي ، جه بي پوم موك چيگي و يوپ چاگي . پاكات ماكي كه از تكنيك هاي دشوار است نيز ار اين پوم سه طرا حي شده است . در اجراي جه بي پوم توجه داشته باشيد كه تنه كاملا گردش كند . تنه در اين حركت مانند پرستوي در حال پرواز گردش مي كند .
ت گوك اُ جانگ ( 5 )
ت گوك پنج داراي تكنيك هايي است كه " سون " را بيان مي كند . سون نمايانگر باد است . اگرچه باد هاي ويرانگري چون توفان و گرد باد وجود دارند ، ولي روح و طبيعت باد آرام است . نسيم بهاري روح را شاد و انسان را سرمست از پاكي و صفاي دل ميكند و نسيم پاييزي بيد مجنون را نوازش مي دهد . سون بيانگر مهرباني است . باد فروتني روان را نشان مي دهد و تكرار اعمال خوب طبيعت را نويد مي دهد .
حركات اين فرم گاهي به آرامي و يك نواختي نسيم هستند و گاهي به شدت و قدرت توفان . م جوموك نريو يوپ چيگي بيانگر نسيم ملايم و پالكوپ چيگي نمايشگر قدرت توفان است .
ت گوك يوك جانگ ( 6 )
اين فرم معرف " گام " از هشت شاخه است . گام به معني آب است . آب مايع و بدون شكل بوده و هرگز طبيعت خود را از دست نمي دهد و رو به با لا جاريست . ضمنا گام سمبل خطر و عمق نيز مي باشد . انسان بايستي با كنترل نفس و اعتماد به خويش بر مشكلات غلبه نمايد .
حركات اين فرم بر مبناي جاري بودن آب تنظيم شده است و عبور از فواصل بين شاخه ها با تكنيك هاي پا انجام مي گيرد تا مانند پلي بر رودخانه عمل نمايد . موم تونگ پاكات ماكي و سون نال اولگول ماكي از نقاط بر جسته اين فرم مي باشد و چرخش تنه درتكنيك جه بي پوم سمبل انعطاف آب در گذر از لابلاي سنگ هاست .
فرهنگ كلمات تكواندو
|
معني |
كلمه |
معني |
كلمه |
|
نيروي عكس العمل |
باندونگ ريوك |
تنفس |
هو هوپ |
|
تمركز |
جيب جونگ |
ضربدري |
كوآ |
|
آرنج |
پالكوپ |
چكش ، ته |
م |
|
رو به بالا |
اوليو |
هدف |
پيوجوك |
|
چانه |
توك |
گرفتن |
دانگ يو |
|
سخت ، محكم، سمبل كوه |
كوم گانگ |
گردن |
موك |
|
ته ، پاشنه ، پايه |
باتانگ |
قيچي |
گاوي |
|
پرش و دو ضربه متوالي با پا ، اولي آپ چاگي |
دو بالدانگ سانگ |
باز كننده |
هه چو |
|
راند |
هوجون |
دو تا |
دوبون |
|
برنده |
سونگ |
امتياز |
دوك جوم |
|
به چرخيد |
جاو يانگ وو |
امتياز منفي |
گام جوم |
|
محافظ تنه |
هوگو |
اخطار |
كيونگ گو |
TaeGeuk Poomsae
|
![]()
|
ت گوك سام جانگ ( 3 )
|
نام تكنيك |
ايستادن / تكنيك پا |
شماره |
|
چاريوت + كيونگ ره |
موآ سوگي |
- |
|
گيبون چونبي سوگي |
ناران هي سوگي |
- |
|
ون پالموك آره ماكي |
ون آپ سوگي |
1 |
|
مومتونگ دوبون جيروگي |
اورون آپ چاگي + اورون آپ كوبي |
2 |
|
اورون پالموك آره ماكي |
اورون آپ سوگي |
3 |
|
مومتونگ دوبون جيروگي |
ون آپ چاگي + اورون آپ كوبي |
4 |
|
اورون هان سون نال ج بي پوم موك چيگي |
ون آپ سوگي |
5 |
|
ون هان سون نال ج بي پوم موك چيگي |
اورون آپ سوگي |
6 |
|
ون هان سون نال مومتونگ پاكات ماكي |
اورون ديت كوبي |
7 |
|
اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي |
ون آپ كوبي |
8 |
|
اورون هان سون نال مومتونگ پاكات ماكي |
ون ديت كوبي |
9 |
|
ون جوموك موم تونگ پارو جيروگي |
اورون آپ كوبي |
10 |
|
اورون پالموك مومتونگ آن ماكي |
ون آپ سوگي |
11 |
|
ون پالموك مومتونگ آن ماكي |
اورون آپ سوگي |
12 |
|
ون پالموك آره ماكي |
ون آپ سوگي |
13 |
|
مومتونگ دوبون جيروگي |
اورون آپ چاگي + اورون آپ كوبي |
14 |
|
اورون پالموك آره ماكي |
اورون آپ سوگي |
15 |
|
مومتونگ دوبون جيروگي |
ون آپ چاگي + ون آپ كوبي |
16 |
|
ون پالموك آره ماكي + اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي |
ون آپ سوگي |
17 |
|
اورون پالموك آره ماكي + ون جوموك مومتونگ پارو جيروگي |
اورون آپ سوگي |
18 |
|
ون پالموك آره ماكي + اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي |
ون آپ چاگي + ون آپ سوگي |
19 |
|
اورون پالموك آره ماكي + ون جوموك مومتونگ پارو جيروگي |
اورون آپ چاگي + اورون آپ سوگي |
20 |
|
گيبون چونبي سوگي |
ناران هي سوگي |
- |
|
چاريوت + كيونگ ره |
موآ سوگي |
- |
گرفته شده از سایت استاد مجتبی نظم ده.

