برنامه آموزشي كمربند آبي دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۵ 8:24

برنامه آموزشي كمربند آبي ( گوپ 4 و 3 )

( مدت آموزش حد اقل شش ماه )

 

تئوري نيرو ( 2 )

نيروي عكس العمل

همچنان كه قانون نيوتن بيان مي كند ، هر نيرويي داراي عكس العملي  مساوي با آن و در خلاف جهت مي باشد . در واقع وقتي كه شما به جايي يا چيزي ضربه مي زنيد ، نيروي به همان اندازه نيز بر بدن شما وارد مي شود .

البته نيروي عكس  العمل در هنر رزمي تكواندو مفهوم ديگري هم دارد . نيروي عكس العمل در تكنيك هاي تكواندو به نيرويي گفته مي شود كه از حركت اعضاي ديگر بدن براي افزايش نيروي تكنيك به دست مي آيد . براي مثال وقتي كه با دست راست مشت مي زنيد ، دست چپ را هم زمان به عقب مي كشيد و اين حركت باعث تقويت و افزايش نيروي مشت شما مي شود .

عكس العمل در تكنيك ها داراي انواع مختلفي است كه عبارتند از :

1- عكس العمل كمكي : مانند مثال فوق از حركت اعضاي ديگر به دست مي آيد .

2- عكس العمل وزني : مطابق قانون نيوتن با حركت وزن بدن به سوي هدف باعث افزايش نيروي تكنيك مي شود .

3- عكس العمل پرتابي : از پرتاب عضو ضربه زننده به سوي هدف به دست مي آيد . مانند تكنيك هاي سون نال يا دونگ جوموك .

4- عكس العمل چرخشي : با چرخاندن تكنيك در مسير خود به سوي هدف مي توان نيروي آن را افزايش داد .ضمنا با چرخش محور بدن و حركت تمامي بدن نيز مي توان با افزايش جرم ، نيروي تكنيك را زيادتر كرد . اين نوع عكس العمل مانند شيار هاي موجود در لوله سلاح هاي گرم باعث ايجاد شتاب و نيروي بيشتر مي گردد.

5- عكس العمل كششي : در اين نوع از عكس العمل ها با كشش عضو ضربه زننده نيروي آن را افزايش مي دهند . مانند نريو چاگي ها .

6- عكس العمل زاويه اي :  اين عكس العمل ها مانند پانده دوليو چاگي از باز شدن زاويه هاي بدن براي بيشتر شدن نيروي تكنيك استفاده مي كند .

توجه داشته باشيد كه در هر تكنيك از چند نوع عكس العمل استفاده مي شود تا از مجموع اين نيروها بتوان به حداكثر نيروي ممكن دست يافت .

 

تنفس

در هر رشته ورزشي و هنگام انجام هر حركت روش ويژه اي براي نفس كشيدن وجود دارد . اين عمل با باز و بسته شده قفسه سينه انجام ميگيرد . اگرچه تنفس يك عمل اتوماتيك و غير ارادي بدن است ، ولي مي توان آن را كنترل كرد . در واقع تنفس يكي از اعمال حياتي بدن است كه قابليت كنترل و آموزش دارد . اجراي تنفس در تكنيك هاي تكواندو تنها براي تامين اكسيژن مورد نياز بدن نيست ، بلكه بر عوامل فيزيكي از قبيل سرعت ، انعطاف و قدرت هم تاثير دارد . در تجزيه و تحليل عمل تنفس و اثر آن بر بدن مي توان گفت كه عمل دم  ( نفس كشيدن ) باعث انقباض و سفتي عضلات مي شود و بر عكس بازدم ( بيرون دادن نفس ) سبب آزاد شدن يا انبساط عضلات و كاهش فشار روحي - رواني مي گردد . بنابرين در اجراي تكنيك ها ابتدا نفس كشيده و در خلال اجري تكنيك آهسته نفس را بيرون مي دهيم و درست در لحظه  تماس تكنيك  با  هدف  ،  تنفس را به  يكباره  قطع  مي كنيم . رها كردن نفس در حين اجراي تكنيك باعث شل شدن عضلات و حركت آسان و سريع آنها مي شود و نگه داشتن نفس در لحظه تماس باعث سفت شدن عضلات شده ، قدرت تكنيك را افزايش مي دهد .از طرف ديگر حبس نفس كه باعث سفتي عضلات مي شود ، بدن را در حالت انقباض قرار داده و تاثير ضربه اي را كه به بدن اصابت كند ،كاهش مي دهد .

كي هاپ كه فرياد كشيدن يا تركيب تنفس و صدا در حين نفس كشيدن است  نيز تاثير خوبي بر روند افزايش انقباض عضلاني و در نتيجه نيروي تكنيك دارد . اگر چه روش تنفس در تكنيك روشن است ، ولي در مورد ميزان هوايي كه بايد در لحظه قطع تنفس در بدن باقي بماند ، اختلاف نظر وجود دارد .  استادان مختلف اين مقدار را بين  يك سوم تا يك پنجم پيشنهاد كرده اند. در هر حال همه استادان و كارشناسان تكواندو اهميت تنفس در اجراي تكنيك را تاييد مي كنند .

 

تمركز

تمركز يعني گردآوري .  تمركز در تكواندو در چند زمينه انجام مي شود . تمركز روحيه ، فكر و نيرو عواملي هستند كه بايد در اجراي تكنيك به آنها توجه داشت . اگر هنرجو از نظر روحي در شرايط مناسبي نباشد ، يا فكري آشفته داشته باشد و يا اينكه نتواند نيروي خود را در حهت و نقطه مشخص و ثابتي متمركز نمايد ، تكنيك وي تاثيري خوب نخواهد داشت و نتيجه لازم به دست نخواهد آمد .

در زمان تمرين تكنيك ها و نيز اجراي آنها با خود باوري و تمركز فكر بر  زواياي  گوناگون و نكات فني و بالاخره متمركز كردن حداكثر نيروي فيزيكي در عضو ضربه زننده و در كوچكترين نقطه ممكن ، ميتوان نتايج شگفت انگيزي از اين تركيب را به دست آورد .

 

 فرم ( پوم سه )

فرم ها تركيب تكنيك هاي تكواندو است كه بر اساس اصول منتطقي مبارزه طراحي شده اند . فرم هاي تكواندو داراي استاندارد مي باشند و در همه جاي جهان به يك شكل تمرين مي شوند . اگرچه تكنيك ها در اين استاندارد يكسان هستند ، ولي براي تشويق ابتكار و نوآوري ، روش اجراي تكنيك ها تقريبا آزاد گذاشته شده تا هر استاد و كارشناس بتواند بر اساس تجربيات خود ، ابتكار عمل به خرج داده ، روش هاي نويني را اجرا كند . اين ابتكارات در واقع سازنده آينده هنر رزمي هستند و به همين جهت است كه مي گويند تكواندو يك ورزش زنده است . تكواندو در خلال قرون و اعصار پيشرفت و تغيير كرده و هر از گاهي شاهد تفييرات جزيي در روش ها و تكنيك ها هستيم .

 

 

ت گوك پوم سه و فلسفه آن

اصلي ترين پوم سه در تكواندو " ت گوك" است كه ضمن بيان فلسفه شرق آسيا ، سرچشمه زندگي ، جهان و ابديت را هم بيان مي كند. " ت " به معني بزرگي و " گوك " به معناي ازليت و ابديت است .ت گوك شكل خاصي ندارد ، آغاز و پاياني هم ندارد. با اين وجود همه چيز از ت گوك ريشه و سرچشمه مي گيرد . به عبارت ديگر ت گوك دربرگيرنده

همه چيز است.

ت گوك  بيانگر  آراء و نظرات كتاب  " جويوك "  يا  "يي چينگ "  ( كتاب تقديرات )  است  . اين كتاب يكي از  كتاب هاي بزرگ و مرجع در فلسفه شرق دور است .از ت گوك هشت شاخه ( پال گه ) سرچشمه مي گيرند و هر يك از آنها به هشت شاخه ديگرتقسيم مي شود . هر يك از اين شاخه هاي اصلي و فرعي داراي شخصيت و شناسه است .  از تركيب هشت شاخه اصلي و 64 شاخه فرعي نماي كلي جهان و زندگي ايجاد مي گردد .

پوم سه هاي ت گوك يك تا هشت بر مبناي هشت شاخه اصلي طراحي شده اند . نماي مسير حركت ت گوك ها نيز كه داراي هشت جهت مي باشد ، سمبل اين هشت شاخه هستند .نكته فني در پوم سه هاي ت گوك اجراي دقيق سرعت ، تنفس ، قدرت و حركت دادن تمام وزن بدن در تكنيك هاي سرعتي مي باشد . ت گوك پوم سه بر اساس تغييرات جديد در مفهوم ورزشي هنر رزمي تكواندو و مطابق با استاندارد هاي آموزشي نوين طراحي شده اند . در طراحي تكنيك ها تلاش شده ميزان سختي با ميزان آموزش و آمادگي فني هنرجويان هماهنگ باشد تا گروه هاي بيشتري از مردم بتوانند با تمرين اين ورزش رزمي مهيج روح و فكر خود را بارور نمايند .

 

جدول مشخصات فرم هاي ت گوك پوم سه

محل         كي هاپ

تعداد

 شماره

تعداد

تكنيك ها

سمبل

معني

نام شاخه

نام فرم

18

18

20

آسمان

خالق ، قدرت

كن

ت گوك ايل جانگ

18

18

23

درياچه

شادي ، خوشخالي

ت

ت گوك يي چانگ

20

20

34

آتش

وفاداري ، نورافشاني

ري

ت گوك سام جانگ

20

20

29

رعد

تحريك به حركت كردن

جين

ت گوك سا جانگ

20

20

32

باد

مهرباني ، نفوذ

سون

ت گوك ا ُ  جانگ

12

19

33

آب

عمق ،  خطر

گام

ت گوك يوك جانگ

25

25

33

كوه

آرامش ،  استراحت

گان

ت گوك چيل جانگ

3 ،19 ٍ

27

36

زمين

فداكاري ،  تصميم گيري

گون

ت گوك پال چانگ

 

ت گوك ايل جانگ ( 1 )

ت گوك يك در بر گيرنده " كن " مي باشد كه اصلي ترين شاخه است .كن نشانه آسمان و نور است . آسمان باران ميدهد و خورشيد جهان گستر نور مي افشاند . اين دو يعني آب و انرزي خورشيدي مهمترين عوامل زندگي و آغاز همه چيز بر روي كره زمين هستند . كن را مي توان با اژدهايي كه از زمين به آسمان رفته مقايسه نمود . در تجزيه و تحليل اين فرم مي شود گفت كه با بارش باران آغاز و با تابش نور تمام مي گردد.

در طراحي اين پوم سه سعي شده  با  قرار دادن  تعداد زيادي آپ سوگي  اجراي آن را براي هنرجويان تازه كار آسان كنند . در ت گوك ايل جانگ جيروگي به مشت وسط محدود شده و سه دفاع اصلي به همراه تكنيك پايه آپ چاگي نيز در اين فرم گنجانده شده اند .

 

ت گوك يي جانگ ( 2 )

ت گوك دو مجموعه اي از تكنيك هاست كه بيانگر " ت " از هشت شاخه مي باشد . ت به معني شادي و نشاط است . شادي حالتي است كه شخص احساس آرامش و سبكي كرده ظاهري موقر و آرام دارد . به همين دليل بايد اين پوم سه را ملايمت و قدرت اجرا نمود .

 اين فرم با آره ماكي آغاز و با جيروگي ، آپ چاگي و اولگول ماكي ادامه پيدا ميكند . درطراحي اين پوم سه تكنيك جديدي قرار نداده اند تا هنرجو با روحيه بيشتر و بهتري به فراگيري تكنيك هاي پايه و اساسي بپردازد . 

ت گوك سام جانگ ( 3 )

ت گوك  سه  در برگيرنده " ري " از هشت  شاخه  و سمبل آتش و خورشيد  است . آتش  به انسان نور ، گرما و اميد مي دهد و باعث تمايز او از حيوانات است ، زيرا كه انسان كاربرد آن را مي شناسد . ت گوك سه بايد با شور و هيجان اجرا گردد .

حركات اين فرم بر اساس آپ چاگي ، آره ماكي ، جيروگي و جه بي پوم موك چيگي طرا حي شده اند . تحرك دست ها ، پاها و تنه به طور كامل در دفاع ها به كار مي روند تا سرعت ، قدرت و كارآيي لازم برسند .

 

ت گوك سا جانگ ( 4 )

ت گوك چهار داراي تكنيك هايي است كه نمايانگر " جين " از هشت شاخه مي باشند .جين نشانه رعد و برق است . رعد و برق باعث ترس و وحشت مي شوند و بايد آموخت كه حتي در زمان ترس و هراس بايد آرام و شجاعانه عمل كرد . جين محرك انسان به حركت است . بنابرين بايد اين فرم را با قدرت و تحرك خوب اجرا نمود .

تكنيك هاي اين فرم عبارتند از : سون نال ماكي ، چيروگي ، جه بي پوم موك چيگي و يوپ چاگي . پاكات ماكي كه از تكنيك هاي دشوار است نيز ار اين پوم سه طرا حي شده است . در اجراي جه بي پوم توجه داشته باشيد كه تنه كاملا گردش كند . تنه در اين حركت مانند پرستوي در حال پرواز گردش مي كند .

 

ت گوك اُ جانگ ( 5 )

ت گوك پنج داراي تكنيك هايي است كه " سون " را بيان مي كند . سون نمايانگر باد است . اگرچه باد هاي ويرانگري چون توفان و گرد باد وجود دارند ، ولي روح و طبيعت باد آرام است . نسيم  بهاري روح را شاد و انسان را سرمست از پاكي و صفاي دل ميكند و نسيم پاييزي بيد مجنون را نوازش مي دهد . سون بيانگر مهرباني است . باد فروتني روان را نشان مي دهد و تكرار اعمال خوب طبيعت را نويد مي دهد .

حركات اين فرم گاهي به آرامي و يك نواختي نسيم هستند و گاهي به شدت و قدرت توفان . م جوموك نريو يوپ چيگي بيانگر نسيم ملايم و پالكوپ چيگي نمايشگر قدرت توفان است .

 

ت گوك يوك جانگ ( 6 )

اين فرم معرف " گام "  از هشت شاخه است . گام به معني آب است . آب مايع و بدون شكل بوده و هرگز طبيعت خود را از دست نمي دهد و  رو به  با لا جاريست .  ضمنا  گام  سمبل خطر  و  عمق نيز مي باشد . انسان  بايستي با  كنترل نفس و اعتماد به خويش بر مشكلات غلبه نمايد .

حركات اين فرم بر مبناي جاري بودن آب تنظيم شده است و عبور از فواصل بين شاخه ها با تكنيك هاي پا انجام مي گيرد تا مانند پلي بر رودخانه عمل نمايد . موم تونگ پاكات ماكي و سون نال اولگول ماكي از نقاط بر جسته اين فرم مي باشد و چرخش تنه درتكنيك  جه بي پوم سمبل انعطاف آب در گذر از لابلاي سنگ هاست .

 

 

فرهنگ كلمات تكواندو

معني

كلمه

معني

كلمه

نيروي عكس العمل

باندونگ ريوك

تنفس

هو هوپ

تمركز

جيب جونگ

ضربدري

كوآ

آرنج

پالكوپ

چكش ، ته

م

رو به بالا

اوليو

هدف

پيوجوك

چانه

توك

گرفتن

دانگ يو

سخت ، محكم، سمبل كوه

كوم گانگ

گردن

موك

ته ، پاشنه ، پايه

باتانگ

قيچي

گاوي

پرش و دو ضربه متوالي با پا ، اولي آپ چاگي

دو بالدانگ سانگ

باز كننده

هه چو

راند

هوجون

دو تا

دوبون

برنده

سونگ

امتياز

دوك جوم

به چرخيد

جاو يانگ وو

امتياز منفي

گام جوم

محافظ تنه

هوگو

اخطار

كيونگ گو

 

 گرفته شده از سایت استاد نظم ده

ارتقاء به کربند قرمز

 

نوشته شده توسط خضرائی  | لینک ثابت |

حرکات تگوگ سا م جانگ (3) سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ 15:19

                                                                 TaeGeuk Poomsae

 

 

Image hosting by TinyPic

 

ت گوك سام جانگ ( 3 )

 

نام تكنيك

ايستادن / تكنيك پا

شماره

چاريوت  +  كيونگ ره

موآ سوگي

-

گيبون چونبي سوگي

ناران هي سوگي

-

ون پالموك آره ماكي

ون آپ سوگي

1

مومتونگ دوبون جيروگي

اورون آپ چاگي +  اورون آپ كوبي

2

اورون پالموك آره ماكي

اورون آپ سوگي

3

مومتونگ دوبون جيروگي

ون آپ چاگي +  اورون آپ كوبي

4

اورون هان سون نال ج بي پوم موك  چيگي

ون آپ سوگي

5

ون هان سون نال ج بي پوم  موك چيگي

اورون آپ سوگي

6

ون هان سون نال مومتونگ پاكات  ماكي

اورون ديت كوبي

7

اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

ون آپ كوبي

8

اورون هان سون نال مومتونگ پاكات  ماكي

ون ديت كوبي

9

ون جوموك موم تونگ پارو جيروگي

اورون آپ كوبي

10

اورون پالموك مومتونگ آن ماكي

ون آپ سوگي

11

ون پالموك مومتونگ آن ماكي

اورون آپ سوگي

12

ون پالموك آره ماكي

ون آپ سوگي

13

مومتونگ دوبون جيروگي

اورون آپ چاگي +  اورون آپ كوبي

14

اورون پالموك آره ماكي

اورون آپ سوگي

15

مومتونگ دوبون جيروگي

ون آپ چاگي +  ون آپ كوبي

16

ون پالموك آره ماكي +  اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

ون آپ سوگي

17

اورون پالموك آره ماكي +  ون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

اورون آپ سوگي

18

ون پالموك آره ماكي +  اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

ون آپ چاگي +  ون آپ سوگي

19

اورون پالموك آره ماكي +  ون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

اورون آپ چاگي +  اورون آپ سوگي

20

گيبون چونبي سوگي

ناران هي سوگي

-

چاريوت +  كيونگ ره

موآ سوگي

-

 

گرفته شده از سایت استاد مجتبی نظم ده.

 

 

نوشته شده توسط خضرائی  | لینک ثابت |

حرکات تگوگ سا جانگ (4) سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ 15:9

                                                                TaeGeuk Poomsae

Image hosting by TinyPic

 

ت گوك سا جانگ ( 4 )

 

نام تكنيك

ايستادن / تكنيك پا

شماره

چاريوت +  كيونگ ره

موآ سوگي

-

گيبون چونبي سوگي

ناران هي سوگي

-

ون سون نال مومتونگ  ماكي

اورون ديت كوبي

1

اورون پيون سون كوت  سه وو  چيروگي

اورون آپ كوبي

2

اورون سون نال مومتونگ  ماكي

ون ديت كوبي

3

ون پيون سون كوت  سه وو  چيروگي

ون آپ كوبي

4

ج  بي پوم موك چيگي

ون آپ كوبي

5

ون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

اورون آپ چاگي +  اورون آپ كوبي

6

-

ون يوپ چاگي

7

اورون سون نال مومتونگ  ماكي

اورون يوپ چاگي +  ون ديت كوبي

8

ون پاكات پالموك مومتونگ پاكات  ماكي

اورون ديت كوبي

9

اورون پالموك مومتونگ آن ماكي

اورون آپ چاگي +  اورون ديت كوبي

10

اورون پاكات پالموك مومتونگ پاكات  ماكي

ون ديت كوبي

11

ون پالموك مومتونگ آن ماكي

ون آپ چاگي +  ون ديت كوبي

12

 ج  بي پوم موك چيگي

ون آپ كوبي

13

اورون دونگ جوموك اولگول آپ چيگي

اورون آپ چاگي +  اورون آپ كوبي

14

ون پالموك مومتونگ ماكي

ون آپ سوگي

15

اورون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

در جا

16

اورون پالموك مومتونگ ماكي

اورون آپ سوگي

17

ون جوموك مومتونگ پارو جيروگي

در جا

18

ون پالموك مومتونگ ماكي +  جوموك مومتونگ دوبون جيروگي

ون آپ كوبي

19

اورون پالموك مومتونگ ماكي +  جوموك مومتونگ دوبون جيروگي +  كي هاپ

اورون آپ كوبي

20

گيبون چونبي سوگي

ناران هي سوگي

-

چاريوت +  كيونگ ره

موآ سوگي

-

گرفته شده از سایت استاد مجتبی نظم ده
نوشته شده توسط خضرائی  | لینک ثابت |